Covid-19: Dr Adham mengatakan dalam perbincangan dengan Kementerian Pertahanan untuk mendirikan hospital lapangan di Kelantan, Sarawak | Malaysia


Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba bercakap dengan wartawan semasa sesi wawancara dengan Malay Mail di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, 4 Mac 2021. – Gambar oleh Shafwan Zaidon

Langgan saluran Telegram kami untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.

PUTRAJAYA, 3 Mei – Kementerian Kesihatan (KKM) sedang berbincang dengan Kementerian Pertahanan mengenai penubuhan hospital lapangan di Kelantan dan Sarawak, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba.

Dia mengatakan ada keperluan untuk menubuhkan hospital lapangan untuk menampung kes-kes yang tidak berkaitan dengan Covid-19 sehingga beban hospital yang menangani pesakit Covid-19 dapat dikurangkan.

“Sehingga sekarang, kami mendapati ada keperluan untuk mendirikan rumah sakit lapangan, seperti di Tawau dan Kelantan … jadi perbincangan sedang berjalan sehingga Kementerian Pertahanan dapat membangunnya.

“Hospital yang ada, terutama wad unit rawatan kritikal dan intensif mereka dapat digunakan atau difokuskan untuk menangani peningkatan kes Covid-19,” katanya pada sidang media yang diadakan bersama dengan Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional, Khairy Jamaluddin, di sini hari ini.

Mengenai pengerahan personel tambahan untuk menangani Covid-19, Dr Adham mengatakan kira-kira 8,000 kakitangan dari kementerian lain telah digerakkan sejak 11 Januari lalu untuk membantu Kementerian Kesihatan.

Katanya, yang terbaru melibatkan seramai 800 anggota yang dikerahkan ke Sarawak dan Kelantan.

“Di Kelantan, kakitangan dari jabatan pergigian dikerahkan, selain pelatih dan kakitangan Institut Latihan KKM yang juga pakar dalam menguruskan kes Covid-19 di wad kritikal dan ICU.

“Selain itu, KKM telah mendapat persetujuan untuk memiliki 11,000 lagi staf di semua disiplin di kementerian,” tambahnya.

Mengenai kes pertama varian Covid-19 yang berasal dari India, dengan mutasi berganda yang dikenali sebagai B.1.617.1, dikesan di negara ini, Dr Adham mengatakan kes tersebut dikesan berikutan pemeriksaan seorang warganegara India di pintu masuk antarabangsa April lalu 24.

“Warganegara India datang ke negara kami sebelum kami memutuskan untuk menutup kemasukan penerbangan dari negara itu (India) … sedangkan untuk warganegara India, dia telah dikuarantin selama 14 hari dan kami memantau situasinya,” tambahnya.

Dia mengatakan sehingga kini sebanyak 48 kes varian Afrika Selatan B.1.351 telah terjadi di negara ini, UK B.1.1.7 (lapan kes) dan Nigeria B.1.525 (dua kes).

Sementara itu, dia mengatakan perjalanan antara negeri tidak akan dibenarkan sehingga 17 Mei dan 13 kelompok antara negara telah dikesan sejak April lalu. – Bernama

Artikel sebelum iniAzmin: Malaysia mahukan kolaborasi yang ditingkatkan dengan UAE di Expo 2020 Dubai | Malaysia
Artikel seterusnyaDUN Melor diisytiharkan kosong | Malaysia