Rakyat Malaysia di Hungary melihat kehidupan kembali normal, berkat vaksinasi

KUALA LUMPUR (Bernama): Memakai topeng muka tidak lagi diwajibkan, taman terbuka untuk orang ramai, orang ramai boleh menjamu selera di restoran dan pelajar kembali ke bilik darjah, ini adalah kehidupan di Hungary hari ini sementara banyak negara lain telah mengenakan kunci dan penduduknya tinggal di bawah norma baru yang menyekat.

Dua pelajar Malaysia di Hungary Puteri Norliana Megat Ramli dan Nor Amira Abdul Rahman telah menyaksikan bagaimana warga Hungaria perlahan-lahan membuang norma baru yang dibawa oleh pandemi Covid-19 dan kembali ke zaman pasca wabak, berkat usaha vaksinasi mereka yang berjaya.

Puteri Norliana yang kini berada di ibu kota Budapest mengenangkan bagaimana dia menarik nafas lega ketika Perdana Menteri Hungary, Viktor Orban mengumumkan penghapusan kebanyakan sekatan Covid-19 pada 21 Mei, termasuk memakai topeng muka di tempat awam, setelah 50% penduduk negara itu telah diberi vaksin.

Hungary, dengan populasi 9.8 juta, satu-satunya negara di Eropah Tengah dan Timur yang telah menyuntik sekurang-kurangnya separuh daripada penduduknya terhadap Covid-19 dengan sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

Pemain berusia 34 tahun dari Taiping, Perak yang sedang melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana dalam Perawatan Rapi dalam Rawatan Rapi di University of Pecs ketika dihubungi Bernama mengatakan bahawa dia mendapat dos kedua vaksin Pfizer-BioNTech pada 10 Mac. Pada masa ini, di sana kira-kira 100 rakyat Malaysia di Hungary.

Dia gembira kerana dengan kad imuniti Hungaria yang dikeluarkan untuk orang yang telah diberi vaksin, dia sekarang dapat bergerak dengan bebas dan kad tersebut mesti ditunjukkan di tempat sebelum masuk.

Satu lagi pemerhatian menarik yang dibuat oleh Puteri Norliana adalah bahawa walaupun memakai topeng muka tidak lagi wajib di tempat awam terbuka sejak 23 Mei, namun tidak ada lonjakan kes Covid-19 di negara ini hingga kini.

“Saya gembira dapat kembali menjalani kehidupan seperti sebelumnya pada COVID-19 hari. Sekarang ada lebih banyak kebebasan dan saya dapat menghirup udara segar tanpa penutup muka,” katanya.

Puteri Norliana berkata, universiti telah dibuka semula dan kelas fizikal disambung semula setelah berbulan-bulan pelajaran dalam talian sejak November tahun lalu kerana lonjakan kes Covid-19.

Seorang lagi pelajar pascasiswazah Malaysia di Hungary, Nor Amira Abdul Rahman mengatakan bahawa lebih ramai orang mula berkumpul di luar untuk menikmati musim panas terutama mereka yang mempunyai kad kekebalan yang dikeluarkan oleh kerajaan.

“Lebih banyak perniagaan terutama pusat membeli-belah sedang dibuka, boleh makan di restoran, dan pawagam juga dibuka sekarang. Orang boleh bergerak tanpa topeng muka dan meneruskan rutin harian mereka.

“Semuanya kelihatan normal, orang keluar lebih banyak, dan ada yang menghabiskan masa mereka di Danau Balaton (tempat rekreasi di Hungary) dan mengambil bahagian dalam sukan seperti biasa,” kata pelajar kedoktoran Biologi 31 tahun di Universiti Eotvos Lorand (ELTE) ), Budapest.

Nor Amira memuji usaha pemerintah Hungaria dalam memastikan peluncuran vaksinasi yang cepat, dan percaya Malaysia menuju ke arah yang sama dengan pemacu vaksinnya sekarang.

Sementara itu, Bernama menghubungi duta besar Hongaria untuk Malaysia Dr Petra Ponevács-Pana untuk mengetahui lebih banyak mengenai kejayaan negara itu dalam mengalahkan virus itu dan kembali ke masa pra-wabak dalam jangka masa pendek.

Ini berlaku terutamanya setelah negara itu dilanda gelombang ketiga Covid-19 pada bulan Mac, dengan 11.265 kes disahkan setiap hari. Namun, dalam masa kurang dari tiga bulan, jumlahnya menurun dengan ketara, dengan jumlah terakhir pada hari Jumaat adalah 199 orang.

“Pada 4 Jun konsert pertama berlangsung dan beberapa ratus orang bersama-sama, mereka meraikan dan mendengar muzik di sebuah kelab luar. Jadi, pada dasarnya semuanya terbuka.

“Anda boleh minum kopi dengan rakan anda, anda boleh berjalan-jalan ke bandar, anda dapat menikmati teater dan muzium. Jadi, pada dasarnya kehidupan kembali normal di Hungary,” katanya.

Dengan memperhatikan bahawa kelajuan pemberian vaksinasi adalah faktor kejayaan utama dalam mengalahkan Covid-19, dia mengatakan bahawa Hungary adalah negara pertama di Kesatuan Eropah (EU) yang menggunakan vaksin Sinopharm China dan Sputnik V Rusia, yang pada gilirannya membantu negara ini mencapai salah satu kadar vaksinasi tertinggi EU.

Diplomat tersebut yakin bahawa Malaysia juga akan mencapai hasil yang sama dengan usaha semasa yang diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan kadar inokulasi.

Dia juga mengakui kepatuhan tinggi rakyat Malaysia terhadap prosedur operasi standar (SOP) yang ditetapkan oleh pemerintah, yang akan memungkinkan negara ini untuk segera menahan penyebaran virus.

“Saya mesti memberitahu anda bahawa saya selalu merasa aman di sini di Malaysia dan semua rakan saya mengatakan hal yang sama, kerana bagaimana tingkah laku orang biasa. Mereka sangat mematuhi peraturan yang penting untuk mengatasi Covid-19.

“Saya kembali ke Hungary beberapa bulan yang lalu dan terkejut melihat orang-orang di sana. Mereka tidak begitu berdisiplin seperti di Malaysia. Dari memakai topeng di luar, untuk tidak pergi membeli-belah, saya rasa rakyat Malaysia pada umumnya sangat berdisiplin, “Katanya. – Bernama

Artikel sebelum iniLantik orang bukan Melayu yang berbakat sebagai naib canselor
Artikel seterusnyaTerminologi Data Raya (20 jilid), Kamus Berbilang Bahasa yang Pertama Dihasilkan di Dunia, Berjaya Diterbitkan di Guiyang, China