Laporan: Gim boleh dibuka semula di negeri-negeri di bawah fasa dua dan tiga NRP esok, kata timbalan menteri | Malaysia


Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ti Lian Ker mengatakan kementeriannya sedang menyediakan SOP tambahan untuk pengendali kemudahan gim dan sukan dan bergerak untuk mengatasi sebarang masalah mengenai pengudaraan, yang katanya telah dilakukan dengan Kementerian Kesihatan. – Gambar oleh Ahmad Zamzahuri

KUALA LUMPUR, 16 Sept – Gim boleh dibuka semula di negeri-negeri yang kini berada di Fasa 2 dan 3 dari Rancangan Pemulihan Nasional (NRP) esok, kata Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk Ti Lian Ker hari ini.

Namun, akses hanya akan diberikan kepada vaksin sepenuhnya, sementara prosedur operasi standard (SOP) yang ketat mesti ditegakkan seperti jarak fizikal dan memakai topeng muka, tambahnya.

“Pengendali perlu diberi vaksin sepenuhnya untuk membuka tempat mereka,” kata Ti dalam laporan oleh The Star.

“Gim juga hanya dibuka untuk orang yang diberi vaksin sepenuhnya,” katanya, sambil menambah bahawa aktiviti sukan luar dan dalam juga dibenarkan untuk disambung semula.

Ti menambah bahawa kementeriannya sedang menyiapkan SOP tambahan untuk pengendali kemudahan gim dan sukan dan berusaha mengatasi segala masalah mengenai pengudaraan, yang menurutnya telah diselesaikan dengan Kementerian Kesihatan.

“Ada beberapa keprihatinan awal oleh Kementerian Kesehatan tentang masalah pengudaraan tetapi ini telah diselesaikan,” tambahnya.

Awal minggu ini, Kementerian Belia dan Sukan telah mengusulkan agar premis sukan, seperti padang dan gim, dibenarkan beroperasi.

Artikel sebelum iniAnnuar Musa says MoU with Pakatan stems from govt’s inclusive policy | Malaysia
Artikel seterusnyaCNT uses blockchain technology to help “carbon neutralization”