Malaysia memerlukan lebih banyak pengaruh sosial dalam pelbagai bidang

PUTRAJAYA: Malaysia memerlukan lebih banyak media sosial yang berpengaruh dalam pelbagai bidang yang dapat memberi nilai tambah kepada masyarakat, kata pengusaha digital, Khairul Amin Kamarulzaman (gambar).

Lebih dikenali sebagai Khairulaming di platform media sosial, dia berkata lebih banyak pengaruh dalam bidang pendidikan, inovasi dan teknologi diperlukan untuk melahirkan generasi muda yang berkualiti di negara ini.

“Orang selalu salah faham, anda tidak memerlukan pendidikan untuk menjadi terkenal. Ia benar kerana tidak kira apa yang anda lakukan dan sama ada orang suka atau tidak, anda boleh terkenal. Yang penting di sini ialah jenis nilai yang boleh anda tawarkan kepada pengikut anda.

“Kami memerlukan lebih banyak pengaruh bukan hanya di bidang hiburan tetapi juga pendidikan, dan juga mereka yang dapat menjadi pemimpin dalam perniagaan yang melibatkan inovasi. Kita perlahan-lahan dapat meningkatkan generasi influencer di Malaysia, ”katanya kepada media setelah menjadi tetamu program SKILLBOX @ Kelab Malaysiaku siri 2/2021 di Kementerian Komunikasi dan Multimedia di sini hari ini.

Khairul Amin, yang mempunyai 6.7 juta pengikut di berbagai platform media sosial, mengatakan pemerintah juga dapat memberikan garis panduan kepada mereka yang berminat untuk menjayakan karier sebagai penggiat.

“Tidak seperti jurutera yang harus mengikuti kursus, influencer bukanlah kerjaya formal, ia adalah sesuatu yang dibina sendiri oleh orang lain.

“Kita berada di zaman di mana kita tidak dapat menjauhkan anak-anak dari media sosial kerana hal itu ada di dalamnya. Oleh itu, daripada kita menghalangi dan memberi tekanan kepada mereka, kami memberi mereka panduan bagaimana mereka boleh berjaya dalam bidang ini.

“Ada yang menjadi kaya dan terkenal dengan menjual produk. Tetapi yang lain tidak melihat selok-belok yang terlibat dalam kandungan. Saya harap di masa depan kita dapat mendorong mereka dan memberi mereka panduan yang tepat, ”katanya.

Dalam pada itu, Khairul Amin berkata, para pelajar digalakkan untuk meneroka kemahiran yang tidak dipelajari di kelas formal seperti pengekodan, penyuntingan, penceritaan dan sebagainya untuk mempersiapkan diri dalam persaingan yang sengit sekarang.

“Apa yang ingin saya tekankan kepada pelajar adalah memusatkan perhatian pada pelajaran tetapi, pada masa yang sama, membina kemahiran yang dapat menghasilkan wang suatu hari, misalnya, pengekodan perisian … kemahiran ini sangat berharga,” katanya.

Dalam SKILLBOX @ Kelab Malaysiaku Siri 2/2021, seramai 1.623 pelajar menengah dari 706 sekolah di seluruh negara telah mengikuti program ini, yang merangkumi kuiz pop dan sesi soal jawab dengan tetamu undangan. -Bernama

Artikel sebelum iniCNT uses blockchain technology to help “carbon neutralization”
Artikel seterusnyaAhli perniagaan, penjawat awam dikompaun kerana melanggar garis panduan di pusat hiburan | Malaysia