Nanta meminta lebih ramai usahawan Sarawak untuk menceburkan diri dalam perniagaan francais

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato Sri Alexander Nanta Linggis mengatakan jumlah francais yang menjual produk Sarawak atau yang mempunyai imej negeri masih sedikit ketika ini. – Foto Bernama

KUCHING (16 Okt): Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato Sri Alexander Nanta Linggi meminta lebih ramai pengusaha Sarawak terutama yang menjual produk dari negeri ini untuk menceburkan diri dalam perniagaan francais.

Beliau berkata, jumlah francais yang menjual produk Sarawak atau yang mempunyai imej negeri masih sedikit ketika ini.

“Oleh itu, saya berharap anda yang berpotensi menjadi francaisor, akan menampilkan produk-produk Sarawak seperti kek lapis dan kolo mee yang terkenal di seluruh Malaysia, serta menampilkan kepakaran lain dari negeri tercinta kita sebagai satu bentuk perniagaan francais.

“Saya mengalu-alukan kerjasama dari syarikat francais yang berpengalaman untuk menjadi mentor kepada usahawan dan usahawan baru dari Sarawak yang memasuki perniagaan francais dan mengambil bahagian dalam mengangkat ekonomi negara,” katanya ketika merasmikan Program Francais Mampu Milik dan Mikro peringkat Sarawak yang dijalankan dalam talian hari ini.

Menurut Nanta lagi, dia ingin melihat lebih banyak ‘anak Sarawak’ menceburkan diri menjadi francaisor dan dia berharap program seperti yang dianjurkan hari ini menjadi langkah mereka untuk mencapai objektif mereka.

Dia juga mengatakan bahawa program itu dirancang untuk mempromosikan perniagaan francais di kalangan kumpulan sasaran terutama mereka yang terkena wabak Covid-19.

Sarawak adalah negeri keempat yang mengadakan program sedemikian selepas Terenggannu, Kedah dan Sabah.

Ia dianjurkan bersama oleh bahagian penjualan langsung dan pembangunan francais Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Persatuan Francais Malaysia (MFA).

“Mudah-mudahan, program seperti ini menjadi titik permulaan karier kehidupan baru di kalangan para peserta,” tambah Nanta.

Facebook
Utusan
Twitter
WhatsApp
E-mel
Cetak

Artikel sebelum iniAhli perniagaan, penjawat awam dikompaun kerana melanggar garis panduan di pusat hiburan | Malaysia
Artikel seterusnyaKit Siang memperjuangkan panel parlimen khas untuk melihat Kertas Pandora | Malaysia