Cari perniagaan alternatif, MB Kedah memberitahu pengusaha kedai permainan di negeri | Malaysia


Kedah Mentri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor speaks to reporters during a press conference at Wisma Darulaman in Alor Setar September 14, 2020. — Bernama pic

ALOR SETAR, 15 Nov — Pengusaha kedai perjudian di Kedah diminta mencari alternatif perniagaan yang sesuai untuk pendapatan berterusan mereka selepas kerajaan negeri memutuskan tidak lagi memperbaharui lesen semua kedai perjudian di negeri itu.

Menteri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata pengusaha kedai perjudian ini harus kreatif dalam meneroka peluang perniagaan baharu yang akan membantu mereka menjana pendapatan dan bukan hanya bergantung kepada aktiviti perjudian mereka.

“Banyak syarikat lain yang terjejas akibat pandemik Covid-19 telah menceburi perniagaan baharu di premis mereka, dengan kedai perabot dijadikan kedai makan, kedai gunting rambut dijadikan salun kecantikan… banyak perkara yang boleh mereka lakukan,” katanya memberitahu sidang media pada penghujung hari kedua persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah di Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Terdahulu, semasa sesi perbahasan, Tan Kok Yew (DAP-Derga) menggesa kerajaan negeri membatalkan keputusannya kerana ia boleh mengakibatkan pengurangan dana untuk sektor pendidikan, sukan dan kebajikan di negeri ini.

Tan juga berkata bahawa keputusan itu akan mengakibatkan pengendali permainan menanggung kos dan membawa kepada pengangguran.

Muhammad Sanusi berkata beliau yakin bahawa kesusahan pengusaha dan pekerja kedai perjudian yang terkesan dengan keputusan itu akan kurang daripada kerosakan yang disebabkan oleh perjudian.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada beberapa ADUN pembangkang yang menyokong keputusan kerajaan negeri pada persidangan dewan hari ini.

“Sidang perhimpunan berjalan lancar, ada ketenangan dari kedua-dua pihak dalam menyokong usul. Saya percaya politik seperti ini memberi manfaat kepada orang ramai,” katanya.

Semalam, media melaporkan menteri besar Kedah sebagai berkata bahawa kerajaan negeri telah memutuskan untuk tidak meluluskan permohonan lesen judi bagi memastikan Kedah bebas daripada aktiviti perjudian pada masa hadapan.

Muhammad Sanusi juga dipetik sebagai berkata, kesemua 12 PBT di negeri ini tidak akan memperbaharui permohonan lesen perjudian semasa mesyuarat Exco Kerajaan Negeri minggu lepas. — Bernama

Artikel sebelum iniBiro Politik Seterusnya China – Berita Taklimat China
Artikel seterusnyaRakan Kongsi dan Pengarah SUIC Malaysia Eeu mengetuai Pasukan Teknologi Terunggul untuk Melancarkan Platform Perbankan Zaman Baharu Kumpulan Beneway dengan Temuduga TV Berjadual untuk Penyiaran Perniagaan Fox pada Januari, Menonjolkan Jejak APAC Kumpulan di 8 Negara Asia Tenggara dan Seluruh Dunia